lauantai 21. tammikuuta 2012

Testausmenetelmä pohdintaa

Olen nyt pari vuotta harjoitellut itse arvioimilla sykerajoilla. Vuosi sitten jo mietin, että olisi hyvä jonkinlaisella testillä arvioittaa sykerajat, mutta silloin en saanut aikaiseksi. Tänä talvena tai kevät talvella olisi tarkoitus selvittää oma kunto perusteellisemmin. Myöskin testauksen tavoitteena on löytää itsestä ne heikot kohdat joiden harjoitteluun tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Kyllähän minulla on aika hyvät aavistukset mihin osa-alueisiin harjoittleua tulisi painottaa, mutta näille aavistuksille kaipaan varmistusta.

Olen selvitellyt eri testausmenetelmiä ja keskustellut seuran kokeneeempien kanssa, kiitti vinkeista Jupis. Olen lähes varmasti päätynyt siihen, että suoritan ns. suoran maksimihapenottotestin. Epäsuorissa testeissä laktaatti- ja sykearvojen perustella päätellyt sykerajat voivat joskus olla epätarkkoja. Haluaisin myöskin tietää hyvinkin tarkasti mihin osa-alueisiin minun tulee jatkoharjoittelussa kiinnittää huomiota ja käsittääkseni suoran testin perusteella näitä asioita pystyy paremmin päättelemään.

Pohdinttavana on vielä suoritanko sen pyörällä vai juosten. Tänä vuonna on tarkoitus harjoittelussa painottaa pyöräilyyn, joten sen puolesta huokuttelisi testi tehdä pyörällä. Toisaalta pyöräilyn saralla olen vielä omasta mielestä aloittelija, joten tekniikan parannukset yms vaikuttavat testien vertailuun. Juoksu minun kohdallani on todennäköisesti tasasisempaa taaperrusta, joten vauhti paranee kun kunto paranee. Eli todennäköistä on että suoritan testin juosten. Yksi mahdollisuus olisi yhdistää pyörä ja juoksu testin jotenkin järkevästi yhteen, mutta testin hinta tietysti nousee aina kun testataan enemmän.

Testauksen ajankohtakin vielä mietityttää. Toisaalta olisi hyvä tietää hyvissä ajoin missä mennään, mutta toisaalta ennen testiä tulisi saada jonkin verraan harjoittelua pohjille. Tamminkuun alusta aloitin aktiivisemman harjoittelun, niin ehkä aikaisintaan maalikuun loppupuolella uskaltaisin mennä rehkimään matolle.

Tästä lisää sitten kun asia on ajankohtainen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti